Every song ends...

... that doesn't mean that you can't enjoy the music!
Just nu sitter jag och kollar på Uppdrag Granskning från tidigare ikväll om svenskar som bor och jobbar i Norge.. Svenskar som sitter på Stabburets fabrik och alltså skalar bananer... SERIÖST!! Vem fan tar ett sånt jobb? Oavsett vilket land det är i och oavsett hur desperat man är så finns det väl alltid någon annan chans? Jag skulle vilja ruska om de där människorna och säga att de ska ta sig loss från Adecco och i stort sett alla bemanningsföretag (utom Academic - love them!) och hitta eget jobb och värdera sig själv högre! I Oslo finns det chanser om man bara öppnar ögonen och vågar försöka! Det är klart att Uppdrag Granskning inte skulle tjäna något på att sända ett program om det?!

Jag valde iofs att ta ett (skit)jobb på posten när jag var som mest desperat efter att få jobba och trivdes inte alls speciellt bra med jobbet - jag klarade inte av att göra samma sak natt ut och natt in - MEN det var massor av norrmän (faktiskt var majoriteten norsk medelåder) som jobbade där och hade gjort det i ÅR och trivdes med det.. Och jag hade en stabil inkomst och kunde i lugn och ro söka ett nytt jobb som jag verkligen ville ha under tiden utan att ekonomin blev lidande..

By the way, tjejen som skalade bananer hade högre lön än jag hade hemma efter fem år i handels... FEM ÅR!

En sak som man borde komma ihåg är att en del norskar tycker att det är vi svenskar som kommer och "tar deras jobb" och snyltar på deras olja.. Att det är en del (ok, oftast äldre) norskar som är lite bittra över alla norska ungdomar som inte har några jobb för att svenskarna har tagit dem. Man får inte glömma att där det finns mardrömmar är det klart att det finns solskenshistorier.. Jag har precis fått tag i en underbar lägenhet och fått ett förtroendeuppdrag på jobbet så jag är minsann ingen bananskalare :D

Mitt nya uppdrag är att jag ska hålla i ett seminarie för IKEA Family medlemmar där jag tillsammans med en person från Komm-In (kommunikation och inredning) ska hjälpa medlemmar att planera sina nya kök! Jag ska vara den personen av ca 60 anställda som får chansen att visa framfötterna och hålla i ett föredrag för mellan 15 och 30 personer! Jag blev superglad över att bli tillfrågad och det känns som att jag fick en liten bekräftelse på att jag faktiskt "gör nånting rätt" på jobbet.. Att jag får uppskattning för det jag gör varje dag känns helt underbart och jag tycker ju sånt här är superkul! 

Sen har jag kommit igång med min träning på allvar och det känns verkligen härligt! I söndags var jag på Zumba, måndag var det Street Jazz, igår var det Pilates och imorgon ska jag på Fitness Fusion (yoga/pilates/styrka).. Så alla som undrar hur jag har det i Norge efter att ha sett programmet? Kom och se på mitt gym med gratis spa, min lägenhet med gaseldad öppen spis och hälsa på när jag (av alla svenska OCH norska köksanställda) ska hålla föredraget på IKEAs bäst säljande köksavdelning, NI ÄR VÄLKOMNA NÄR SOM ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0